Portal eBuku mudahkan pengguna Android

07 October 2012

PENGGUNA aplikasi Android kini boleh melayari portal eBuku selepas pelancaran eSentral Cloud Reader untuk komputer dan Mac.

Pengasas bersama Xentral Methods Sdn Bhd, Faiz Al-Shahab berkata, aplikasi Android Reader boleh didapati menerusi GooglePlay menyokong eBuku interaktif dalam pelbagai versi sistem operasi melibatkan Gingerbread sehingga Jelly Bean.

Menurutnya, pengenalan portal digital itu mampu menawarkan kandungan eBuku kepada 87 peratus penggunaan media baru dalam negara.

"Pada 2011, jelas menunjukkan disebabkan jualan iPad dan iPhone yang tiada tandingan, iOS adalah sistem paling digemari dalam negara.
    
"Bagaimanapun, senario pasaran peranti moden berubah dan menyaksikan penggunaan lebih banyak peranti Android dalam kalangan pengguna sekali gus menawarkan pengalaman lebih baik," katanya.
       
Faiz berkata, sebagai contoh, Samsung lebih selesa membekalkan produk bagi setiap kiosk telefon di Malaysia dan Indonesia, walaupun kecil berbanding Apple yang menawarkan di kedai eksklusif.
     
Kesannya, lebih ramai pengguna memilih menggunakan telefon pintar dan peranti tablet walaupun secara teorinya peranti Android lebih mahal daripada peranti iOS.
     
"Antara usaha Xentral Methods Sdn Bhd akan datang adalah membina aplikasi eSentral bagi sistem operasi Windows 8 dan RT serta Blackberry OS.
    
"eSentral adalah portal eBuku utama dalam negara yang mengandungi lebih daripada 1,000 judul eBuku daripada penerbit dan penulis tempatan," katanya.

No comments:

Post a Comment

 

Baru@Bukit Raja

Search This Blog